Op donderdag 15 juni hebben VolkerWessels’ ondernemingen, Van Hattum en Blankevoort en Volker Staal en Funderingen, in opdracht van Rijkswaterstaat, het herstel van de Prinses Margriettunnel op de A7 tussen Sneek en Joure officieel ingeluid. Dit grootschalige project is het gevolg van de onverwachte situatie waarbij in december een tunnelmoot omhoogkwam. Nu, een half jaar later, is het moment aangebroken om de gehele fundering van de tunnel te vernieuwen en versterken, en de tunnelwanden steviger te verankeren. Het complete herstel zal naar verwachting een jaar in beslag nemen.
Officieel startmoment
Om deze belangrijke mijlpaal te markeren, werd er op de Bregefinne in Uitwellingerga een officieel startmoment georganiseerd. Tijdens het evenement kregen de aanwezigen uitgebreide tekst en uitleg over de aard van het project, de uitvoering en de verwachte duur van het herstelproces.
Veilig en duurzaam herstel voor weggebruikers
Met de start van dit grootschalige herstelproject zetten verschillende VolkerWessels' ondernemingen, waaronder Van Hattum en Blankevoort, VSF en KWS, en Rijkswaterstaat zich gezamenlijk in om de Prinses Margriettunnel weer veilig en duurzaam te maken voor weggebruikers. Gedurende het komende jaar werken wij hard aan de vernieuwing en versterking van de fundering, evenals aan het steviger verankeren van de tunnelwanden. Deze inspanningen zullen resulteren in een verbeterde tunnelervaring en de gemoedsrust van weggebruikers die weer zorgeloos op de A7 tussen Sneek en Joure kunnen rijden.
Eén rijstrook per richting beschikbaar voor wegverkeer
Tijdens de uitvoering van de herstelwerkzaamheden blijft één rijstrook per richting in de tunnel beschikbaar voor het wegverkeer. Het is mogelijk dat een korte afsluiting van de tunnel tijdens een nacht- of weekend nodig is. Als er een afsluiting nodig is, zal dat vroegtijdig worden aangekondigd. Voor het scheepvaarverkeer op het Prinses Margrietkanaal zullen de werkzaamheden geen hinder veroorzaken.