Zoeken

VolkerWessels-combinatie NoorderSpoort rondt gigantische operatie spooruitbreiding Zwolle-Herfte af

Eindelijk is het zover: de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte is klaar voor gebruik. Sinds zaterdag 24 juli rijden er treinen door een gloednieuwe Dive Under. Een geweldige prestatie van aannemerscombinatie NoorderSpoort bestaande uit VolkerWessels Infrastructuur-bedrijven Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS.

Herfte 6.jpg

Tweede spoorknooppunt van Nederland

Spoorknooppunt Zwolle is de schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Treinverkeer in deze regio neemt toe. Om die groei op te vangen hebben we het knooppunt veranderd, vergroot en vernieuwd. Een gigantische operatie!

Herfte 4.jpg

Elk een eigen spoor

Tussen Zwolle en Herfte hebben we het aantal sporen verdubbeld van twee naar vier. Bij Herfte splitsen de sporen richting Meppel – en verder naar Groningen en Leeuwarden – en richting Emmen. Bij deze spoorsplitsing is een zogenoemde Dive Under gebouwd. Bij een Dive Under gaat het ene spoor onder het andere door, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.

Ook is het perron bij spoor 15 en 16 verbreed en hiermee geschikt gemaakt voor meer reizigers. De werkzaamheden zijn door aannemerscombinatie NoorderSpoort uitgevoerd in opdracht van de Zwolse Alliantie Zwaluw (bestaande uit ProRail en de genoemde VolkerWessels Infrastructuur-bedrijven).

Klaar voor de toekomst

Cees de Wijs, CEO VolkerWessels Infrastructuur NL, kijkt terug op een geslaagd project: “We zijn blij dat we op basis van een goede samenwerking tussen alle belanghebbenden op deze manier een bijdrage hebben kunnen leveren aan de verdere versterking van de spoorinfrastructuur in Nederland die de reizigersbeleving verder zal verbeteren.”

Ook Ans Rietstra, COO van ProRail, is erg tevreden: “Het was een intensieve bouwperiode waarin we veel van de reiziger vroegen, maar het spoor bij Zwolle is nu echt klaar voor de toekomst. De betrouwbaarheid van het treinverkeer naar het noorden neemt flink toe door de spooruitbreiding en er is nu veel minder kans op verstoringen en vertragingen. Daar is door veel mensen en partijen heel hard aan gewerkt en daar wil ik iedereen voor bedanken!”

Voor Bert Boerman, gedeputeerde van Overijssel, gaat een jarenlange wens in vervulling. “Er is een belangrijke stap gezet met de spoorverdubbeling en de Dive Under. Het spoornetwerk naar de noordelijke provincies is nu flink verbeterd: betere verbindingen in de regio’s, kortere reistijden en meer overstapmogelijkheden.’ De provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel hebben hier gezamenlijk 36 miljoen euro in geïnvesteerd.

Niet meer wachten

Jieskje Hollander, regiodirecteur Oost bij Arriva Nederland is blij dat de treinen van Arriva voortaan minder wissels voor de wielen krijgen. “In de nieuwe situatie kunnen we op hetzelfde spoor blijven rijden. Eerder moesten we meer wissels passeren. Dit is comfortabeler en rustiger voor de reizigers én onze medewerkers. Omdat we hetzelfde spoor houden kunnen we ook eerder versnellen. Bijkomend voordeel is nog dat we niet meer hoeven te wachten op de NS-trein die eerder op hetzelfde spoor reed. Qua reistijd scheelt het dus en voor onze machinisten op dit traject is het uniek om eens door een tunnel te rijden. Dus bij Arriva is iedereen erg blij met de Dive Under.”

Wat we precies hebben gedaan zie je in onderstaande video: